Over onze instelling
Praktijk voor psychotherapie Progressio is een kleinschalige instelling. Dit betekent dat u kunt rekenen op betrokkenheid en continuïteit gedurende de hele behandeling. Wij zijn gevestigd in Goes, Dordrecht, Heiloo en Zierikzee. We bestaan sinds 2003.
Progressio staat voor kwaliteit
Onze behandelaren zijn geregistreerd in het BIG register van GZ-psychologen of psychotherapeuten of in het SKJ register.
Wij werken overeenkomstig de beroepscode voor psychologen, de beroepscode voor psychotherapeuten en de beroepscode voor orthopedagogen zoals omschreven in de NIP-beroepscode, de NVO beroepscode en de NVP beroepscode.
Sinds 2020 zijn wij ISO gecertificeerd, we hebben een goedgekeurd kwaliteitsstatuut en dragen het keurmerk Kortdurende Kortdurende GGZ.
Kosten en vergoedingen
Psychotherapie is nooit kosteloos. Hier meer over kosten, vergoede en niet vergoede zorg.
Psychologische behandelingen en psychotherapie vallen binnen de vergoede zorg van de basisverzekering. Je moet verwezen zijn en er moet sprake zijn van (een vermoeden van) een zogenaamde DSM-5 classificatie. Met bijna alle zorgverzekeraars hebben we een contract. De NZa bepaalt de maximum tarieven en de zorgverzekeraars betalen daar een percentage van. Soms is het zo dat we het door de zorgverzekeraar opgelegde zorgplafond hebben bereikt en kunnen we je om die reden niet in zorg nemen.
Er is een verschil tussen kortdurende, generalistische GGZ en intensievere specialistische GGZ. Lees meer over het verschil.
Coachingstrajecten betaalt je zelf of je werkgever. Als een coachingstraject kan voorkomen dat je uitvalt op je werk, of er aan bij kan dragen dat je sneller weer aan de slag kunt op een gezonde manier, is dit een heel goede investering van je werkgever. Het tarief in 2025 is €155,00 per 60 minuten (45 directe tijd, 15 minuten indirecte tijd) (inclusief BTW).
Voor supervisie hanteren wij de volgende tarieven
- supervisie door een psychotherapeut: €125 per 60 minuten (45 directe tijd, 15 minuten indirecte tijd)
- supervisie door een GZ-psycholoog: €115 per 60 minuten (45 directe tijd, 15 minuten indirecte tijd)
No-show
Als je een afspraak hebt en je komt niet, of je meldt niet 24-uur van te voren dat je net komt (om wat voor reden dan ook) is het tarief €55,00 per gemiste afspraak.
Wachttijden
Psychologische behandelingen en psychotherapie
De wachttijd tot intake en de wachttijd tot behandeling verschilt per locatie. Wij streven er naar om u binnen zes weken uit te nodigen voor een intake. Als u de wachttijd tot intake bij ons te lang vindt, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt en dat binnen 10 weken vanaf de intake de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraar gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Coachingstrajecten
Er is een aanmeldstop ingesteld voor coachtingstrajecten
Supervisie
De wachttijden voor supervisie verschillen per supervisor. Neem contact met ons op voor de actuele beschikbaarheid.
Samenwerking
Er is een nauwe samenwerking met andere GGZ-praktijken, andere (GGZ-)professionals en huisartsen. In Zeeland nemen we deel aan de initiatieven om wachtlijsten te verkorten door deelname aan het transfermechanisme en de overlegtafel. Samen met andere instellingen leiden wij psychologen op tot GZ-psycholoog.
Het zorgprestatiemodel
Sinds 2022 is het zorgprestatiemodel ingevoerd. Wat dit voor jou betekent lees je hier.
Dossier
We zijn verplicht een dossier bij te houden over het verloop van de therapie. Een goede verslaglegging is onderdeel van een professionele werkwijze. Bij Progressio werken wij met een electronisch patiëntendossier. Je mag je dossier inzien. Ook mag je een eigen verklaring aan je dossier toevoegen. Ten slotte heb je het recht om je dossier of delen daarvan te laten vernietigen. We zijn verplicht uw dossier zorgvuldig te bewaren, tot vijftien jaar nadat de therapie is afgesloten.
Ontevreden?
Wanneer je ontevreden bent, stellen we het op prijs dat je dit met ons bespreekt. Wanneer wij op de hoogte zijn van je onvrede, dan kunnen wij proberen er iets aan te doen.
Mocht dit niet tot het gewenste resultaat leiden, dan kan je je klacht schriftelijk kenbaar maken en richten aan de directie. Dit bericht kan je sturen per post (Oude Haven 9, 4301 JJ Zierikzee) of per mail via secretariaat@progressio.nl
Is dit lastig voor je of kom je er met ons niet uit, dan kan je je klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met jou naar een oplossing van de klacht of het probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
Praktijk Progressio is aangesloten bij de Klachtencommissie Zeeland. Samen met andere zorginstellingen is er een klachtenregeling opgesteld.
In de brochure van de Klachtencommissie Zeeland kan je meer lezen over deze regeling. Deze brochure kan je hier downloaden. Een papieren versie is op te vragen via tel nummer 0113 – 25 00 73.
Als je er met de behandelaar en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kan je met hulp van de klachtenfunctionaris je klacht voorleggen aan de geschillencommissie.